Matematiikka: Ideoita opetukseen (Mittaaminen ja muunnokset)

Mittaaminen ja muunnokset (6-10 oppitunnin jakso) 5.lk keväälle

Ajan yksiköitä, aikaväli ja aikavyöhykkeet (Todella vaativa aihe. Kannattaa varata monta oppituntia)

Pituuden yksiköitä

Massan Yksiköitä

Pinta-alan yksiköitä (Vaativa aihe)

Jakson motivoivana teemana salapoliisimysteeri. Mittamestari on saanut maailman mittayksiköt aivan sekaisin. Mittamies ja hänen apulaisensa eli oppilaat ratkaisevat kuka epäillyistä henkilöistä onkaan mittamestari. Kotiläksyinä oppilaat saavat muuntamistehtäviä, joilla poissuljetaan epäiltyjä.

Tuntien aloitus ja motivointi: tarinallinen rikosnarukartta. Kuvassa näkyvä narukartta on luotu prezi.com nettisivuilla. Sivusto antaa mahdollisuuden narukartan zoomailuun. Powerpointilla on myös mahdollista luoda narukarttoja.



Kotiläksyssä oppilaiden pitää muuntaa annetut yksiköt, jotta he saavat selville sopiiko epäiltyjen mitat vihjeiden väliin. Kotiläksy on tehty padlet seinälle. Oppilaille on jaettu qr-koodit omiin vihkoihin, joilla he pääsevät seinälle ja tehtäviin käsiksi. 1. tunnin jälkeen näkyy padlet seinällä vain yksi vihje.

Oppilaiden tehtäväkirja toimii "koodikirjana", jonka avulla muunnetaan mittayksiköitä taas oikeiksi. Näinkin pieni tarinallisuus tehtävien tekemiseen motivoi huiman paljon.

Jakson lopussa selviää kuka mittamestari on. Salapoliisiteema on erittäin motivoiva ja sopii melkeinpä kaikkiin aineisiin. Teemaa voisi siis helposti pitää kaikissa aineissa jopa kauemminkin ja isommassa mittakaavassa (esimerkiksi missä maanosassa ja missä maassa mittamestari on piilossa).

Pienellä vaivalla saadaan matematiikastakin hauskaa (Ja onhan se muutenkin hauskaa :). Aina ei tarvitse mennä saman kaavan mukaan, jossa opettaja selittää miten tehdään ja sitten oppilaat tekevät tehtäviä. Mukaan voi lisätä hieman draamaa tai tarinallisuutta. Opettajan oma heittäytyminen motivoi oppilaita.

Esimerkki tunneilla käytetyistä materiaaleista. (Videossa äänet). 
Aloitettiin taas rikosnarukartalla ja katsottiin jäljellä olevat epäillyt. Mittamies antoi meille "päivän tehtävän" (Tavoitteet näkyville myös oppilaille). Kerrattiin pinta-alan muuntaminen taulukon avulla ja kerrattiin myös pituuden ja massan muuntaminen. Mittamestari saadaan kiinni ja tarinallisesti hänen piilopaikastaan löydettiin viimeiset jäljellä olevat mittayksiköt (kertausmoniste). Otimme kertausmonisteet salkusta, jossa luki top secret. Taas pieni mysteeri ja opettajan leikillisyys saivat oppilaat keskittymään täysin siihen mitä salkun sisältä mahtaakaan löytyä.

Huomioita viimeisestä tunnista, jossa mittamestarin identiteetti paljastui: Oppilaat erittäin motivoituineita. Heillä oli jo ollut epäilyksiä oikeasta epäillystä. Oli hauska huomata, kuinka mysteeristä puhuttiin myös muilla tunneilla. Videossa näkyvä mittamestarin paljastus herätti suurta hupia luokassa. Tämän jälkeen jaetut kertausmonisteet tehtiin syvässä hiljaisuudessa (tämä tälle eläväiselle luokalle todella iso juttu). Pienellä panostuksella ja motivoinnilla saadaan kaikki tekemään ja yrittämään vaikka kiinnostusta oppiaineeseen ei paljoa olisi. Suosittelen lämpimästi kaikkia tuomaan hieman tarinallisuutta ja draamaa omaan luokkaan.

Kommentit