Tekijät: Lassi Korpela, Laura Korte, Neea Isoviita ja Jusu Aaltonen
19.2.2022
⭐⭐⭐Koko ilmainen peli (ohjevideot, kirjalliset ohjeet, tarina ja tulostettavat): Klikkaa tästä niin pääset käsiksi kaikkeen materiaaliin
Laita viestiä osoitteeseen: opeaitta@gmail.com
Linkki Yritys Hyvän sivuille (Voitto sarjassa O - opettajaksi opiskelevat):
Esipuhe
Pyrimme kehittämään innovaation, joka voisi jatkua lapsen siirtyessä koulusta toiseen sekä
tarjoaisi pitkälle jatkuvan vertaisryhmän. Emme kuitenkaan halunneet kehitellä innovaatiota, joka
olisi haasteellista toteuttaa kouluissa tai veisi opettajilta huomattavan paljon resursseja.
Lopullinen ratkaisumme oli lautapeli roolipelimäisillä ominaisuuksilla.
Innovaatiomme What’s next- lautapeli on kiusaamisen jälkeiseen vaiheeseen suunnattu
ratkaisumalli. Pelin kautta oppilaat pääsevät käsittelemään vaikeaa aihetta vertaistukiryhmässä.
Oppilailla on omat roolihahmot, jolloin he pääsevät etääntymään omalta henkilökohtaiselta
tasoltaan. Näin mahdollistuu keskustelua niin pienemmissä kuin isommissakin ryhmissä.
Lautapelimme tarjoaa kaikille kiusaamisen osapuolille mahdollisuuden vertaistukeen sekä
kokemusten läpikäymiseen.
Esimerkkipelikerta: Pelikerta 5 - Suoplaneetalla teemana masennus
Kiusaaminen voi aiheuttaa mielenterveyden haasteita ja voimattomuuden tunteita. Pienet onnistumiset ja uhrin roolista poistuminen tärkeää (Hamarus ym., 2015).
Käydään läpi edellisellä kerralla saatu kotitehtävä (Pelaajien tuli valita piirrelistasta piirteet, jotka kuvaavat heitä eniten. Seuraavaksi he piirtäisivät metsän ja mitä enemmän piirre kuvaa pelaajaa sitä suuremman puun hän piirtää. Lopuksi piirteet kirjoitetaan piirrettyihin puihin.)
Pelaajat saapuvat tarinassa suon reunalle ja pian eksyvät sen höyryihin.
Eksymisharjoitus: Sidotaan silmät ja annetaan toisen ohjailla luokassa, kuin tuulen vietävänä. Ohjaaja on rakentanut tuntia ennen radan. (Rata voi koostua esimerkiksi pisteistä, joiden kautta pelaajan tulisi kulkea).
Tarinassa tapaamme suon asukin Näkki Näkkileivän, joka ei ole koskaan nähnyt tähden valoa, eikä tiedä mitä valo edes tarkoittaa. Hän on koko elämänsä asunut painavassa ja sumeassa suon höyryssä. Pelaajat auttavat Näkkiä rakentamalla toteemin.
Toteemin rakentaminen: Jokainen kirjoittaa paperille 1-3 itselle läheistä henkilöä. Piirretään tätä henkilöä kuvaava symboli ja lopuksi kootaan kaikkien pelaajien symbolit yhteiseen toteemiin. Ohjaaja voi myös osallistua.
Näkki kiipeää toteemin päälle ja näkee vihdoin valoa ja kyyneleet valuvat hänen poskillaan. Kun olemme palanneet alukseemme, Näkki ehdottaa meille ajanvietettä matkan ajaksi.
Kotitehtävänä: Mitkä asiat tuottavat avuttomuutta? Mihin voit vaikuttaa itse, mihin et? Kirjaa ylös. Haastattelu luotetun aikuisen kanssa samoista kysymyksistä.
Tietoa kiusaamisesta ja sen seurauksista
Kiusaaminen jättää vakavia jälkiä niin kiusattuun kuin kiusaajaankin pitkälle aikuisikään.
Kiusaamisen jälkihoito on siis hyvin tärkeää, ja sitä tulisi tutkia lisää. Kiusaamisen jälkihoitoon on jo
kehitelty jotain malleja. Esimerkiksi Valopilkku-projektilla ja Mannerheim lastensuojeluliiton
Selviytyjät-ryhmillä löytyy vertaistukeen perustuvaa toimintaa. Vertaistukitoiminta pyörii näissä
malleissa pääosin koulun ulkopuolella, mutta omalla innovaatiollamme haluamme tuoda sen
osaksi koulun arkea, koska nimenomaan koulussa kiusaamista usein tapahtuu. Suurin osa lapsen
arjesta kuluu koulussa ja koulukavereilla on suuri vaikutus lapsen identiteetin rakentumiseen.
Kiusaamisen seuraukset voidaan jakaa fyysisiin, psyykkisiin, sosiaalisiin ja perheeseen liittyviin
(Saksola, 2020). Kiusaamisen seurauksia (kuvio 1) voi esiintyä yhtäaikaisesti ja niitä koetaan
yksilökohtaisesti. Fyysiset oireet voivat näkyä esimerkiksi lisääntyneinä kipukokemuksina,
huonoina elintapoina tai jopa posttraumaattisena stressihäiriönä. Innovaatiollamme emme voi
suoranaisesti vaikuttaa näihin oireisiin, mutta voimme auttaa kiusattuja ymmärtämään
olotilaansa. Vertaistukitoiminnan kautta voidaan nuoria ja lapsia myös ohjata terveydenhoidon
piiriin ja toteuttaa moniammatillista yhteistyötä. Fyysisten oireiden lisäksi psyykkisiä oireita voivat
olla esimerkiksi vaikeudet tunne-elämässä, vääristynyt minäkuva tai pahoinvointi, joka voi näkyä
erilaisina mielenterveyden ongelmina (Saksola, 2020). Innovaatiomme pyrkii auttamaan tunteiden
käsittelyssä ja myönteisen minäkuvan luomisessa. Sosiaaliset seuraukset kiusaamisesta voivat
näkyä esimerkiksi kiusatun heikoissa sosiaalisissa taidoissa tai yksinäisyydessä. Kiusaamista
kokeneet vetäytyvät usein helpommin erikseen, koska heillä on huonoja kokemuksia
vertaisryhmästä, eivätkä heidän taitonsa toimia muiden kanssa ole mahdollisesti päässeet
kehittymään normaalisti. Innovaatiossamme vertaistukitoiminta ja yhdessä toimiminen ovatkin
keskeisessä asemassa.
Kiusaamisen seurausten vaikutusta voidaan lyhentää, kun niihin puututaan mahdollisimman
aikaisessa vaiheessa (Hartikainen & Vaskinen, 2020). Tämän takia toimintamallin olisi hyvä olla jo
valmiina esimerkiksi koulussa, eikä kiusattua saisikaan jättää yksin, vaikka aktiivinen kiusaaminen
olisikin saatu loppumaan. Käsittelyprosessi kuitenkin alkaa usein vasta kiusaamisen loputtua,
koska kiusattu ei kiusaamisen aikana ehdi käsittelemään sen aiheuttamia tunteita uusien
kriisitilanteiden jo vaatiessa huomiota (Hamarus, Holmberg-Kalenius & Salmi 2015, 123).
Kiusaamisen seurauksia ehkäisevinä tai lieventävinä tekijöinä voidaan pitää psyykkistä
hyvinvointia, sosiaalisia suhteita, tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä positiivisia ratkaisukeinoja
(Saksola, 2020). Innovaatiomme pyrkii huomioimaan toiminnassaan nämä kaikki ehkäisevät
vaikuttimet (kuvio 2). Psyykkisen hyvinvoinnin ehkäisevässä vaikutuksessa tärkeintä on kiusatun
oma tulkinta tapahtuneesta (Saksola, 2020). On siis väliä, osaako kiusattu nähdä kiusaamisen
kiusaajasta ja olosuhteista johtuvana vai näkeekö hän itsensä erilaisena, ikään kuin se oikeuttaisi
kiusaamiseen. Tällä tulkinnalla tilanteesta on myös laajoja vaikutuksia muihin psyykkisiin osa-alueisiin, kuten minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Innovaatiomme avulla yritämme auttaa kiusattuja
huomaamaan itsensä syyttömiksi kokemuksilleen.
Sosiaalinen tuki voi myös osaltaan parantaa esimerkiksi itsetuntoa niin kiusaamisen aikana kuin
jälkeen. Ryhmätapaamiset aikuisten ja vertaisten kanssa ovat kiusatulle turvallinen ympäristö
vahvistaa itsetuntoaan. Tunne- ja vuorovaikutustaidot suojaavat myös kiusaamisen
haittavaikutuksilta. Näillä taidoilla tarkoitetaan esimerkiksi kykyä ja rohkeutta kertoa omista
kokemuksistaan tai käsitellä niitä esimerkiksi kehollisen liikunnan kautta (Saksola, 2020).
Innovaatiossamme kiusaamista käsitellään erilaisin keinoin, ja rohkaistaan kiusattuja puhumaan
kokemuksistaan. Kiusaamisen aiheuttamasta oirehdinnasta kertominen viestii halusta parantua ja
päästää irti kiusaamiskokemuksesta. Viimeisenä suojaavana tekijänä onkin positiivisten
ratkaisukeinojen etsiminen (Saksola, 2020). Innovaatiossa pyritään toiminnan monipuolisuuden
kautta löytämään jokaiselle keinoja käsitellä kokemustaan ja hallita tunteitaan myös
tulevaisuudessa itsenäisesti. Kiusaamisesta toipuminen vaatii kiusatun omaa muutoshalua omaan
elämäänsä (Hamarus ym. 2015, 132).
Vertaistuen hoitomuotona käyttämistä seurauksille voidaan perustella monin argumentein.
Ryhmässä toimimisen voidaan katsoa vahvistavan lapsen tai nuoren itsetuntoa, sosiaalisia ja
tunnetaitoja sekä minäkuvaa (Saksola, 2020). Ryhmässä toimiessa lapsi saa tukea muilta ja
huomaa, ettei ole tilanteensa kanssa yksin. Usein kiusaaminen on aiheuttanut vetäytymistä ja
yksin jäämistä; tunnetta siitä kuin olisi ainoa ihminen samanlaisessa tilanteessa. Vertaisryhmässä
toimiessa ryhmäläiset pystyvät samaistumaan toisiinsa ja ehkä jakamaan keskenään helpommin
kokemuksiaan. Ryhmätoiminta antaa myös uuden positiivisemman kuvan vertaisista, joka usein
kiusaamisen myötä on hyvin vääristynyt (Hamarus ym. 2015, 102). Ryhmässä opetellaan yhdessä
sosiaalisia taitoja, jolloin ryhmän jäsenet hyötyvät vertaisoppimisesta, ja voivat oppia toinen
toisiltaan. Lapsilta ja nuorilta asiaa tutkittaessa on myös todettu, että he itse toivovat
ryhmätoimintaa kiusaamiskokemusten käsittelyyn (Saksola, 2020).
Kiusaamisesta ei aina tule jälkivaikutuksia, mutta lohduttavaa on, että mahdollisista
jälkivaikutuksista voi selvitä. Kiusaamisessa kiusatun rooli ja kiusaaminen voivat rakentua osaksi
yksilön identiteettiä (Hamarus ym. 2015, 68). Selviydyttyään yksilö pystyy kuitenkin luopumaan
roolistaan kiusattuna, ja hyväksymään kokemansa. Selviytymisessä on lopulta aina kyse yksilön
omasta kokemuksesta siitä, onko hän päässyt yli kokemastaan kiusaamisesta (Hamarus ym. 2015,
97). Kiusaamisesta toipumisessa keskeistä on tuen pysyvyys ja jatkuvuus (Hamarus ym. 2015, 109).
Siksi suunnittelimme innovaatiomme useammalle ryhmäkokoontumiskerralle, joita voi tarpeen
tullen myös jatkaa. Jokaiselle kerralla on oma teemansa, joka liittyy kiusaamiskokemuksen
käsittelyyn.
Lähteet
Saksola, J. 2020. Kiusaamisen jälkihoito – selviydytään kiusaamisesta, Selviydytään kiusaamisesta -
projekti (MLL) Viitattu [17.12.2021]
https://media.psshp.fi//GetMP4.ashx?ppID=2&file=5756_4x~8AS68JtV.mp4&source=8&bb=0&bt=
0&po=0&pi=0&ds=1639.17&so=4&st=0&tf=0&cs=haPuRSYse0vkP~uh7U9KiVJsv9UGfhalblnm9Wh
n_BcQwBQ3SHKxk6jUrhHvgIJR8LOSlx83UXEV5~yhsMtsiw
Hamarus, P., Holmberg-Kalenius, T. & Salmi, S. 2015. Opas kiusaamisen jälkihoitoon. Jyväskylä: PSkustannus
Hartikainen, E. & Vaskinen, S. 2020. Mikä auttaa selviytymään kiusaamiskokemuksista? (MLL)
Viitattu [17.12.2021]
https://media.psshp.fi//GetMP4.ashx?ppID=2&file=5754_4v~6dmREL7b.mp4&source=8&bb=0&b
t=0&po=0&pi=0&ds=1857.73&so=4&st=0&tf=0&cs=M04Qv31dUR8xaW9DdYLsJ9R8hFlS7Ii50~SEb
NblFfAjtfMcqv9uu9~vNLeqmXtDaafsqQViOpI74OmhJKN6Vw
Wolke, D. & Lereya, T.S. 2015. “Long-Term Effects of Bullying.” Archives of disease in childhood
100.9 (2015): 879–885. Web. Viitattu [17.12.2021]
https://utuvolter.fi/permalink/358FIN_UTUR/1rsgc7g/cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedc
entral_nih_gov_4552909
William Sandoval (2014) Conjecture Mapping: An Approach to Systematic Educational Design
Research, Journal of the Learning Sciences, 23:1, 18-36, DOI: 10.1080/10508406.2013.778204
Nieh, Hsi‐Ping, and Wen‐Chi Wu. "Effects of a collaborative board game on bullying intervention: A
Group‐Randomized contralleen trial." Journal of school health 88.10 (2018): 725-733.
matka tuotemuotoiluun-opas opettajille -kirja.pdf (opinkirjo.fi)
Kommentit
Lähetä kommentti